BUJÁK KÖZSÉG FORRADALMA


Kronológia

október 26:
Ismeretlenek betörték Sramkó Károly vb-elnök és Kiss László párttitkár lakásainak ablakait.

október 27:
Tüntetésre került sor, mely során ledöntötték a szovjet emlékművet. A felvonulók a párt- és a tanácsi vezetők leváltását követelték. (Valószínűleg ekkor került sor a községi gabonaraktár feltörésére és a benne lévő gabona széthordására.)

október 28:
Megalakult a 31 tagú nemzeti bizottság.

október 29:
A nemzeti bizottság elnökének választották Oravecz Lászlót. Helyettesei Géczi László, Patkós Ferenc és Petre László lettek. Az új testület titkári feladatait a korábbi tanácstitkár, Konecski József látta el.

október 29:
A nemzeti bizottság átvette a község igazgatását.

november 1:
A közbiztonság érdekében megszervezték a 22 tagú nemzetőrséget, melynek parancsnoka Borbély Vencel lett. Fegyvereket a pásztói rendőrségtől kaptak.

november 10-e után:
A nemzeti bizottság befejezte tevékenységét.


Személyi adattár:

Borbély Vencel: Bujákon született 1920. január 28-án. Anyja neve Molnár Ilona. Iskolai végzettsége 6 elemi, földműveléssel foglalkozott. A forradalom alatt községi nemzetőrpa-rancsnok volt. Tevékenységéért 1957. július 4-én került előzetes letartóztatásba. A Balassa-gyarmati Megyei Bíróság 1957. július 29-én, 5 év börtönbüntetésre, 5 év részleges jogvesztésre és 500 Ft értékű vagyonelkobzásra ítélte. A Legfelsőbb Bíróság 1957. december 3-án kelt másodfokú ítéletével börtönbüntetését 2 év 6 hónapra, az egyes jogoktól való eltiltását 3 évre szállította le.

Oravecz László: Bujákon született 1923. február 7-én. Anyja neve Kodák Erzsébet. Iskolai végzettsége 6 elemi. Kitanulta a hentes szakmát és 1947-ben hentes üzletet nyitott, majd 1950-től földműveléssel foglalkozott. 1956-ban a helyi nemzeti bizottság elnöke és a járási nemzeti bizottság tagja lett. A forradalom után, 1957. július 17-én közbiztonsági őrizet alá került, majd 1957. október 3-án előzetes letartóztatásba helyezték. A Balassagyarmati Megyei Bíróság 1957. november 11-én, 8 hónap börtönbüntetésre ítélte, de a Legfelsőbb Bíróság 1958. július 1-én másodfokon felmentette.

Petre László: Bujákon született 1919. március 21-én. Anyja neve Mikudina Mária. Iskolai végzettsége 6 elemi, földműveléssel foglalkozott. 1956-ban a községi nemzeti bizottság egyik elnökhelyettese lett. A megtorlás során, 1957. július 4-én helyezték előzetes letartóztatásba. A Balassagyarmati Megyei Bíróság 1957. július 29-én 2 év börtönbüntetésre, 3 év részleges jogvesztésre és 500 Ft pénzbüntetésre ítélte.


Forrás: 1956 Nógrád megyei kronológiája és személyi adattára. Szerk.: Á. Varga László. Salgótarján, 1996.

<<<