NÉZSA KÖZSÉG FORRADALMA


Kronológia

október 28:
A lakosság követelésére kiosztották az FMSZ-nél tárolt pálinkát. A délutáni órákban került sor a felvonulásra, majd a tüntetők felgyújtották a tanácsházát. (A gyújtogatók közül név szerint ismerjük Dudás Józsefet és Nagy Gyulát.)

október 29:
A járási forradalmi szerv felhívására megválasztották a forradalmi tanácsot. Az ülést dr. Varga Jenő állatorvos vezette le. A testület elnökévé Szuma Károly földművest, titkárává Laluja András tanítót választották.

november 8:
A forradalmi tanács befejezte tevékenységét.


Személyi adattár:

Dudás József: Nézsán született 1933. szeptember 11-én. Anyja neve Matyó Anna. Iskolai végzettsége 8 általános. Foglalkozása segédmunkás a Csepeli Vas- és Fémművekben. Részt vett a tanácsházi gyújtogatásban. 1957. március 28-án került előzetes letartóztatásba. A Balassagyarmati Megyei Bíróság 1957. május 14-én 12 év börtönbüntetésre, 10 év részleges jogvesztésre és 500 Ft értékű vagyonelkobzásra ítélte. A Legfelsőbb Bíróság 1957. július 31-én börtönbüntetését 10 évre csökkentette.

Nagy Gyula: Nézsán született 1936. szeptember 9-én. Anyja neve Fülöp Róza. Iskolai végzettsége 6 elemi, foglalkozása építőipari segédmunkás. Részt vett a tanácsházi gyújtogatásban. 1957. március 28-án került előzetes letartóztatásba. A Balassagyarmati Megyei Bíróság 1957. május 14-én 4 év börtönbüntetésre, 3 év részleges jogvesztésre és 500 Ft értékű vagyonelkobzásra ítélte. A Legfelsőbb Bíróság 1957. július 31-én börtönbüntetését 2 évre leszállította.

Varga Jenő dr.: Pápán született 1899. április 11-én. Anyja neve Dulman Karolina. Iskolai végzettsége egyetem, foglalkozása állatorvos. Tagja volt a forradalmi tanácsnak. Nem indult ellene eljárás.


Forrás: 1956 Nógrád megyei kronológiája és személyi adattára. Szerk.: Á. Varga László. Salgótarján, 1996.

<<<